TOLLENSESEE
Miejscowość: Neubrandenburg (Mecklenburg - Vorpommern)
Typ zbiornika wodnego: naturalne jezioro
Głębokość: max 34 m
Napełnianie butli: jest baza nurkowa i możliwość ładowania butli
Zgłoszenie przyjazdu: wymagane zgłoszenie i pozwolenie
Dojazd: Jezioro leży na południe od Neubrandenburga przy drodze krajowej B96. Do Wassersportzentrum Neubrandenburg należy skręcić po wjeździe do miejscowości Neubrandenburg w lewo w Lindenstraße i potem w prawo w Augustastraße.
W Wassersportzentrum Neubrandenburg (WSZ – Centrum Sportów Wodnych) znajduje się klub nurkowy oraz osoby oferujące wyprawy nurkowe łodzią do torpedowni i innych miejsc na jeziorze, po wcześniejszym umówieniu. Łodzią wypływa się z WSZ. Wycieczki 5-osobowe pontonem, maksymalna liczba osób – 12. Należy zabrać ze sobą własne wyposażenia do nurkowania w zimnej wodzie, ponieważ jest ograniczona możliwość wypożyczenia sprzętu na miejscu. Można napełnić butle (nie ma nitroxu!).
Do zwiedzania:
· ruiny torpedowni
· pozostałości mostu
· pomost celowniczy
· łodź robocza 142
Średnia głębokość jeziora wynosi 20 m, w najgłębszym miejscu są to 34 m, a wokół torpedowni – 13 m. Jezioro ma 12 km długości i 3 km szerokości. Widoczność pod wodą uzależniona jest od kwitnienia alg i od kierunku i siły wiatru. Jeżeli wieje południowy wiatr, to widoczność przy torpedowni w północnym końcu jeziora będzie niezbyt dobra.
UWAGA: Przy ładnej pogodzie na jeziorze jest pełno łodzi! Nie wolno wjeżdżać samochodami do lasów wokół jeziora!
Najbardziej znanym miejscem nurkowym jeziora Tollensesee jest dawna torpedownia, która tworzy sztuczną wyspę, zbudowaną w 1942 roku przez więźniów w północnej części zbiornika. Torpedownia miała służyć wyeliminowaniu stosunkowo wysokiej liczby wad niemieckich torped. W tamtym czasie budynek był połączony z lądem szynami i o wiele większy niż wskazują na to pozostałości wyspy. Zainstalowano w nim po dwie wyrzutnie torpedowe pod i na wodzie. Statek-cel znajdował się przed miejscowością Alt Rhese. Po 1945 torpedownię wraz z wyspą kilkakrotnie wysadzano w powietrze. Można tu nurkować tylko na szczególne zezwolenie lub pod opieką miejscowych szkół dla nurków lub stowarzyszeń nurkowych. Sens ma jedynie nurkowanie z łodzi. Ze względu na wysoki stopień niebezpieczeństwa podczas pływania w ruinach lepiej nie nurkować pojedynkę. W przypadku zorganizowanego zejścia pod wodę jest możliwość nurkowania (przy dobrej widoczności i z należytą ostrożnością) pod ruiny do wnętrza wyspy!
Krótki opis miejsc nurkowania
Ruiny torpedowni TVA Neubrandenburg
-max głębokość: 13 m
-śred. głębokość: 6 m
-głębokość nurkowania: 2-8 m czas nurkowania: ok 50-60 min
+miejscem nurkowania jest dawna torpedownia TVA, zbudowana dla 4 nadwodnych wyrzutni torpedowych ( nieruchomych) i dwóch podwodnych wyrzutni torpedowych (ruchomych)
+sztuczna wyspa na jeziorze
+budynek został po wojnie wysadzony, pod wodą można więc znależć wiele jego pozostałości (naturalnie w nie najlepszym stanie )
+cześci betonu i stali tworzą korytarze. Przy elementach stalowych należy zachować szczególną ostrożność
+budowla podwodna składa się z masywnej ściany zbrojeniowej i betonowych części
+drewniane pale podpierają całą podwodną budowlę
+Wokół tych elementow leży mnóstwo rozrzuconych dalszych fragmentow
+cześci wyposażenia wewnętrznego (grzejniki, kafelki...)
+wyposażenie zakładowe (regały, wanny, czesści zamienne...)
+suwnica
+windy
+zawory, rury instalacji wodnej wzdłuż mostu, itd.d- po zanurzeniu zbiórka na dnie (punkt startowy)
- przewodnik (Guide) płynie przodem, za nim drużyny
- płyniemy spokojnie aby zapobiec pogarszaniu sie widoczności
- płyniemy wolno wokół ruiny zgodnie z ruchem wskazówek zegara
- interesujące cele zostaną cześciowo wskazane lub zasygnalizowane
- przewodnik zatrzymuje sie w rożnych miejscach, aby wszyscy nurkowie mogli dołączyć (KONTROLA)
- przy drugim okrażeniu wpływamy do ruiny lub przez nią przepływamy
- wewnątrz zostaje rozpięta lina (Reel) dla orientacji
- przed tym przepłynięciem sprawdzamy zużycie tlenu (min. 70 bar); nurek decyduje się za lub przeciw tej propozycji ! [Stopień wyszkolenia, doświadczenie !!]
- w razie rezygnacji nurek ma prawo w towarzystwie swojego kolegi zakończyć opływanie ruiny lub samodzielnie wynurzyć się i popłynać do punktu wyjściowego (łodzi)
Pozostałości mostu/ port
-max głębokość: 6m
-min głębokość: 2,5 m
-czas nurkowania: ok 40 min
+tutaj chodzi o dawne połączenie terenu fabryki i torpedowni
+sztucznie usypany wał w okolicy portu
+drewniana ściana zbrojeniowa i pozostalości podpory mostu
+wypalone górne części mostu
+rury wodociagowe
+wysadzone cześci jednego z mniejszych dźwigów (podnośnik, wysięgnik, tryba )
+w tej okolicy znajdują sie na dnie leżące tuż obok siebie w dwóch pasach przeciwtorpedowe sieci zabezpieczające
+płynąc prosto do brzegu można natrafić na szczątki pochylni stoczniowej należącej do TVA
- ten obszar nurkowania jest dość nieprzejrzysty i rozproszony; tutaj można dopłynąć z lądu
- niezbędny i wymagany jest kompas dla ogólnej orientacji (nawigacja przez kurs trojkątny )
- należy zwracać uwagę na przeplywające łodzie
- wykorzystywane jest chętnie jako drugie zejscie po ruinach torpedowni w celu zużycia resztek powietrza
- oznakowanie bojami na życzenie
Wrak platformy Nr.3
-max głębokość: 25m
-min głębokość: 19 m
-czas nurkowania: ok 45 min – czas podstawowy ok. 25-30 min.
+niezmotoryzowana platforma, długość 45m, szerokość 4,5m
+stoi równo na dnie mimo próby przewrócenia jej
+dwa krzyżulcowo spięte rzędy pływaków, pokryte drewnianym pokladem
+na pokładzie budynek jako podwyższony punkt obserwacyjny
+schody leżą na dachu budynku
+najwyższym punktem wraku jest reling dachowy z wygiętym masztem flagowym
+z przodu pokładu długi pomocniczy maszt flagowy
+z tyłu pokładu maszt sygnalizacyjny
+rogi wraku można rozpoznać po dwóch dużych podwójnych polerach do zacumowania
+w kierunku tyłu platformy znajduje się pomocniczy most sterowniczy
+ogólnie na pokładzie leżą cześci relingu i resztki lin stalowych
+w połowie długości bakburty (kabina na rufie ) umocowana jest lina dł 10-12 m prowadząca do wrytej w dno torpedy typu G 7e
- zanurzenie i wynurzenie wykonuje sie przy użyciu liny bojowej lub upustowej
- lina prowadzi do sztucznej platformy znajdującej sie bezpośrednio na wraku
- wrak należy najlepiej okrażyć bokiem z odstępem od dna ( bardzo drobny osad )
- nie przepływać przez budynek, wyposażenie można swobodnie rozpoznać przy odpowiednim oświetleniu z zewnątrz
Wrak- Platforma Nr.2
max głębokość: 27m
min głębokość: 22 m
czas nurkowania: ok 50 min – czas podstawowy ok. 25-30 min.
+niezmotoryzowana platforma, długość 45m, szerokość 4,5m
+leży „do góry nogami“ na dnie
+jednakowa budowa z platformą nr. 3
+dwa rzędy pływaków wraz z systemem usztywniajacym sa bardzo łatwe do rozpoznania
+ster jeszcze istnieje
+zgnieciona kabina
+w bliższej i dalszej okolicy torpedy i cześci torped
+dwie pionowo stojące torpedy tuż przy wraku oznaczają najwyższe punkty
+wszystko razem wskazuje na celowe zatopienie
+wyjątkowym szczegółem jest pętla wokół platformy służąca do rozmagnesowywania
- zanurzenie i wynurzenie wykonuje sie przy użyciu liny bojowej lub upustowej
- lina kończy sie pomiędzy pływakami i prowadzi do rufy / steru
- wrak należy najlepiej okrażyć bokiem w ostępie od dna
- aby zbadać/zwiedzić otoczenie zaleca sie zabrać z sobą szpulkę z linką lub kołowrotek
- punktem wyjściowym zwiedzania powinna być zawsze lina upustowa lub wrak
Wrak łodzi roboczej 142
-max głębokość: 19 m ( dno jeziora )
-czas nurkowania: ok 30 min
+niezmotoryzowana łódź pomocnicza, długość ok 8m ,szerokość 2,8m
+stalowy korpus w zabudowie drewnianej. Forma porównywalna ze starymi łodziami ratunkowymi
+haki holownicze na obydwu końcach
+na wraku leżą zwoje kabla
+pętle kabla prowadzą w kierunku środka jeziora
+wrak stoi przy lekkim zboczu
- zanurzenie i wynurzenie wykonuje sie przy użyciu liny bojowej lub upustowej
- lina kończy sie przy rufie - prowadzi dalej w kierunku brzegu
- dno jeziora jest dość twarde ale od 20m jest coraz wiecej szlamu na dnie
Wrak – mała łódź do wyławiania torped (TF – Boot )
-max głębokość: 24 m ( dno jeziora )
-czas nurkowania: ok 40 min , czas podstawowy ok 25 – 30 min
+zmotoryzowana mała otwarta łódź (TF Boot), dlugość ok 8m, szerokość 2,8 m
+stalowy korpus z rozbudową drewnianą, forma porównywalna ze starymi łodziami ratunkowymi
+silnik i ster umiejscowione są po środku łodzi
+można zobaczyć liny stalowe i łancuchy jako ekwipunek holowniczy
+wrak stoi na stępce, rufa wryta w dno jeziora
- zanurzenie i wynurzenie po linie kotwicy
- dno jest zamulone dlatego należy nurkowacć rozważnie
- wpływanie do wraku zalecane wyłącznie małą grupą
Koszt dwóch nurkowań 45 Euro.Na miejsca nurkowe płyniemy pontonami.Dojazd we własnym zakresie(100 km od Szczecina)Max. ilość uczestników 12 osób minimalna ilość uczestników 5 osób.